16 feb. 2013

Please-jeansens ömma omvårdnad - sy, klistra o stryka

Lite mer om projekt laga Please-jeans - vi vet ju att det funnits en del kvalitetsproblem och att alla butiker inte varit lika hjälpsamma när det gällt reklamation. Om jag jämför med Mosh mosh tex är det stor skillnad på hållbarhet. MEN - jag älskar mina Please ändå och därför försöker jag vara rädd om dem.
Mina ljusa med färdiga slitningar sprack rätt över knät - i tvätten! 30 graders fintvätt, vrängda i tvättpåse och Y3. Mina röda sprack i lårsömmarna och lagades av en sömmerska. Mina rosa har tappat hjärtat. Mina mörka denim håller på att spricka i själva tyget i lårsömmarna.....( för att de är lite för små o jag pressat mig i dem...harkel...) Så jag googlade, kollade youtube mm för att hitta en reparationsstrategi. Sen inköptes matchande tråd, textillim och vliseline.

Resultatet blev godkänt. Klippte bort allt fransigt utom originalslitningen. Sedan nålade jag fast en jeanslapp på baksidan och sicksackade fram och tillbaka. Tråden är mer lik jeanstyget i verkligheten. Som extra säkerhetsåtgärd lät jag lappen gå ner under originalhålet och limmade lite. Övriga slitningar förstärktes m vliseline. Har ingen aning om det funkar att göra så men tyckte det var värt ett försök.
De i mörk denim fick vliseline längs insidan av lårsömmen.

Har du Pleasejeans och hur har du upplevt kvaliten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar